Skąd brać używane części samochodowe? Samochód osobowy to spory wydatek. Nie tylko ze względu na sam zakup. Auto tak jak każda maszyna zbudowana z kilku tysięcy części, które – co oczywiste – po zbyt długim użytkowaniu wymagają naprawy lub kompletnej wymiany. Jednak podczas jazdy samochodem istnieje ryzyko stłuczki czy kolizji i wówczas konieczna jest zamiana większej liczby części. Nie zawsze musi jednak wiązać się z zakupem nowych i drogich podzespołów.
Czy kupno od nieznanego sprzedawcy jest ryzykowne? Czy części używane okażą się tak samo sprawne jak nowe? Gdzie kupić tak, aby nie przepłacać?
Jakie może być źródło części używanych?
Szacuje się, że w Polsce rokrocznie złomuje się nawet do miliona aut. Może wydawać się, że ta liczba nie robi większego wrażenia. Na rok 2018 zarejestrowanych było około 22.5 mln samochodów osobowych. Skąd taka duża różnica? Po pierwsze spora ich część wciąż jest zdatna do jazdy. Po drugie, liczba miliona zezłomowanych pojazdów jest oficjalną statystyką. Dlatego też znacznie łatwiej zdobyć zamienniki do samochodu poza oficjalnymi kanałami utylizacji aut. Szacuje się, że nawet 85% rynku demontażu i kasacji pojazdów odbywa się w szarej strefie. Warsztaty przyjmują niekiedy przeznaczone na szrot pojazdy za darmo, tak by w późniejszym czasie odsprzedać je z zyskiem. Najbardziej chodliwe części pochodzą z samochodów z zagranicy, zwłaszcza nowych. Części do aut japońskich i koreańskich nie są tu jednak regułą. Głównie ich źródło to Wielka Brytania. Dlaczego akurat Wielka Brytania? Otóż auta z kierownicą po prawej stronie nie nadają się na rynek europejski do jazdy, a co za tym idzie ich cena oraz rozebranie i odsprzedaż części wydaje się łatwiejszym zarobkiem niż w innych modelach. Stąd też części, które powinny zostać zutylizowane, ponownie pojawiają się u sprzedawców, gdzie widuje się jako prawie nowe.
O czym pamiętać szukając tanich podzespołów do auta?
Najczęściej i najłatwiej dostać zamienniki na złomowisku. Alternatywą są giełdy części i aukcję internetowe, ale tu potrzebna jest wiedza i fachowe oko do oceny faktycznego stanu sprzętu. Jednym z lepszych sposobów jest oddanie tej czynności mechanikowi. Ryzyko kupna z drugiej ręki istnieje, jednak uzależnione to jest przeważnie od danego elementu, a mechanicy posiadają swoje kontakty do dealerów samochodowych. Niektóre z elementów można od razu sprawdzić, czy są sprawne przy zakupie. Inne wymuszają zamontowanie w aucie i sprawdzenie podczas jazdy. Silnik to najważniejsza część samochodu. Kupno z drugiej ręki oznacza wydatek do 4 tysięcy przy silniku benzynowym. Im rzadszy model tym cena wyższa. Warto mieć na uwadze, że nie są to wygórowane ceny. Nawet jeśli przy ich poziomie sprzedawca daje gwarancję na rozruch, to trzeba liczyć się z koniecznością zapłaty za ewentualny ponowny demontaż. Ceny części do aut koreańskich takich jak np. skrzynie biegów, zwłaszcza automatycznych oscylują w kwocie nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ceny tańszych modeli można już mieć za niewielki procent ceny wyjściowej. Skrzynie biegów aut o niskim popycie można dostać na rynkach zbytu już za niecałe 200 złotych. Nie zmienia to jednak faktu, że ocena przydatności musi odbyć się podczas jazdy.
Sterowniki ze złomowisk są jedną z tańszych części. Niska cena wiąże się jednak ze znalezieniem pasującego niemalże idealnie elementu o tych samych częściach. Rozruszniki czy alternatory z łatwością znajdzie się w obiegu. Przede wszystkim dlatego, że elementy ze starszych aut są prostsze w naprawie. Nowsze modele nie posiadają już jednak takiej możliwości. Części samochodowe do japończyków jak elementy zawieszenia należą do tych, które z trudem znaleźć na rynku wtórnym. Niektóre docierają z aut zdeformowanych, inne prosto z demontażu. Nie sposób jest ocenić ich jakości na miejscu. Niebezpieczną praktyką jest korzystanie z amortyzatorów z różnych modeli. Ustawienie w nich geometrii jest praktycznie niemożliwe, a ewentualne mankamenty i problemy wychodzą dopiero po transakcji. Klimatyzację także lepiej zakupić samemu. Dlaczego? Jej układ psuje się stosunkowo szybko, zwłaszcza gdy zbyt długo narażona jest na wilgoć i potencjalne rozszczelnienie. Filtry powietrza, przewody gumowe i osłony łatwo znaleźć na aukcjach internetowych. Natomiast brak jest konkretnych zamienników, dla oryginalnych części z ASO, które przeważnie są drogie. Jeśli chodzi o wybór blach, najlepiej kupić oryginalne, lecz używane. Tańsze modele i tak trzeba przerobić i dopasować do auta. Podobnie jest w przy zakupie luster i listew. Oryginały z drugiej ręki są tanie, za to podróbki przeważnie wymagają od blacharzy dopasowania do samochodu. Ceny małych elementów w ASO są jednak korzystne i nie różnią się wiele od tych oferowanych w autoszrotach. Nabycie opon wiąże się jednak z kilkoma pułapkami. Laik nie zauważy uszkodzonej konstrukcji nośnej nawet przy nowym bieżniku i wyząbkowanej oponie. Felgi mogą wyglądać jak nowe, ale tylko od zewnątrz. W gruncie rzeczy mogą być wyszpachlowane i poszarpane. Te bez oznak przetarcia i użytkowania są wyjątkowo podejrzane.